Forum www.hdw32.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Sprawności wodne

 
Odpowiedz do tematu    Forum www.hdw32.fora.pl Strona Główna » BHP Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Sprawności wodne
Autor Wiadomość
Karo
Kadra



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 2651
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Post Sprawności wodne
W odpowiedzi na liczne pytania oraz problemy Wasze z odszukaniem w nieskończonych zasobach internetu informacji o sprawnościach wodnych, zamieszczam parę propozycji. Polecam też zajrzenie do tematów :kurs wioślarza" oraz "sprawności jungowe", bo nie będę przepisywać tego, co tam wrzucono Smile

Jungom najłatwiej realizować sprawności związane z wioślarstwem, choć wszystkiego możecie próbować. HS zachęcam do zdobywania sprawności żeglarskich. Nawet omega na naszym stawie pozwala zdobyć niektóre z nich. Trza się powoli wprawiać w umiejętnościach związanych z żeglarzem jachtowym,

OPTYMIŚCIARZ *
1. Potrafię opisać budowę optymista, znam nazwy części jachtu.
2. Samodzielnie przygotuję jacht do pływania i sklaruję go po powrocie.
3. Przepłynę wskazaną trasę.
4. Potrafię zawiązać węzły: ratowniczy, cumowniczy, ósemkę, knagowy. Wiem gdzie się je stosuje.
5. Bezpiecznie odejdę i dojdę do kei.


WIOŚLARZ *
1. Scharakteryzuję zasady bezpieczeństwa na wodzie i komendy żeglarskie oraz zasady pokonywania przeszkód wodnych.
2.Wykonam następujące czynności: przygotowanie kanadyjki lub łodzi wiosłowej do rejsu, rozlokowanie niezbędnego ładunku, wodowanie, wsiadanie i wysiadanie z brzegu i z pomostu, zamiana miejscami ze sternikiem na wodzie, przechodzenie z łodzi do łodzi na wodzie.
3.Wiosłowała/ał na kajaku lub kanadyjce.
4.Wiosłowała/ał jednym i dwoma wiosłami w dulkach,
5.Umie wiosłować „na śrubkę” i „na pych”.


KAJAKARZ ** lub KANADYJKARZ (zależnie od łodzi)
1.Zdobyła/ył kartę pływacką.
2.Płynęła/płynął 200 m kajakiem utrzymując kurs.
3.Uczestniczyła/ył w całodniowej wycieczce kajakowej, przygotowując wcześniej kajak i wyposażenie do wyprawy.
4.Poznała/ał przepisy bezpieczeństwa na wodzie, sposoby zachowania się w przypadku przewrócenia kajaka i udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanym (tzn. postępowanie z tonącym, udar słoneczny i cieplny, oparzenia, wychłodzenie organizmu)
5.Konserwowała/ał kajak przed i po sezonie, wykonując przy tym drobne naprawy.


KAJAKARZ /KANADYJKARZ TURYSTA ***
1.Przebyła/ył co najmniej trzy szlaki kajakowe, stosując się do śródlądowego prawa drogi.
2.Zna zasady i ocenił stan wody, nurt, mieliznę i głębię. Umiejętnie zastosowała/ał je w praktyce
3.Zorganizowała/ał wycieczkę wodną, przygotowując: apteczkę, ekwipunek i wyposażenie kajaka lub łodzi, planując zaprowiantowanie stosownie do warunków zaopatrzenia na trasie.
4.Potrafi zachować się w przypadku przewrócenia kajaka. W razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy.
5.Wiosłowała/ał w kajaku, szalupie lub łodzi, wiosłowała/ał na jedno i dwa wiosła, na pych i na śrubę.


ZAŁOGANT *
1.Nazwała/ał części jachtu mieczowego.
2.Zna zasady bezpiecznego zachowania się na pokładzie jachtu.
3.Określi kurs względem wiatru, wyjaśni zasady działania miecza i steru.
4.W czasie żeglugi obsługiwała/ał ster, trzymała/ał żagle i balastowała/ał przy przechyłach łodzi.

JUNGA **
1.Poznała/ał regulamin i zasady służby jachtowej oraz komendy żeglarskie.
2.Pełniła/ił wachtę w czasie rejsu zatokowego.
3.Wykonywała/ał manewry proste i złożone jachtem dwumasztowym.
4.Klarowała/ał jacht przed i po pływaniu.

SZYPER ***
1.Zna teorię manewrowania jachtem mieczowym o powierzchni żagla do 20 m2 i komendy żeglarskie.
2.Wykonała/ał proste i złożone manewry jachtem mieczowym.
3. Pełniła/ił funkcje załogi na wszystkich stanowiskach manewrowych.
4.Brała/ał udział w kilku wielodniowych rejsach żeglarskich.
5.Zna zasady bezpieczeństwa podczas rejsu, potrafi udzielić pomocy tonącemu, przy udarze słonecznym i cieplnym oraz przy wychłodzeniu organizmu. Potrafi wezwać pomoc znajdując się na wodzie, zna numer telefonu alarmowego WOPR.

Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: patent żeglarza jachtowego, patent sternika jachtowego.


Szkutnik *
1.Poznała/ał zasady budowy jachtów, konstrukcję łodzi i nazewnictwo jej części oraz rodzaje poszycia, drzewca, osprzętu, olinowania i ożaglowania.
2.Zna konstrukcję pięciu najczęściej używanych łodzi żaglowych.
3.Brała/ał udział w zabezpieczaniu sprzętu wodnego przed zimą.
4.Wykonała/ał sploty lin miękkich, zeszlifowała/ał na równo laminowany element.
5.Malowała/ał elementy jachtu farbami rozpuszczalnikowymi – zadbała/ał o narzędzia po zakończeniu malowania.

Bosman **
1.Poznała/ał zasady bezpieczeństwa podczas prac bosmańskich w porcie i w czasie pływania.
2.Zna konstrukcję i budowę najpopularniejszych typów łodzi żaglowych i wiosłowych.
3.Remontowała/ał sprzęt żeglarski naprawiając również uszkodzenia żagli.
4.Zacumowała/ał jacht w różnych warunkach, stosując podstawowe węzły.

Sygnalista morski *
1.Rozpoznała/ał polskie bandery i flagi: marynarki wojennej i handlowej, PZŻ, klubowe z jednostki pływającej.
2.Poznała/al zasady ceremoniału morskiego i etykiety jachtowej.
3.Poznała/ał zasady wywieszania banderek odwiedzanych państw oraz flag kodu MKS przy wejściu do obcego portu.
4.Wezwała/ał pomoc wg MPZZM.

Młody nawigator *
1.Zna instrumenty nawigacyjne.
2.Umie odczytać głębokość na mapie, wysokość latarni.
3.Zna zasadę podziału kuli ziemskiej z siatką geograficzną.
4.Zmierzy szybkość jachtu i głębokość wody.
5.Porówna wskazanie kompasu jachtowego, a kompasu wniesionego i trzymanego w różnych miejscach.

Nawigator **
1.Potrafi odczytać z mapy długość i szerokość geograficzną wskazanego punktu oraz zaznaczyć punkt o podanych współrzędnych.
2.Potrafi odczytać z mapy morskiej odległość między dwoma wskazanymi punktami
3.Potrafi wyznaczyć pozycję obserwowaną z dwóch namiarów (rzeczywistych) jednoczesnych
4.Potrafi prowadzić nawigację zliczeniową i przenieść pozycję zliczoną na określoną pozycję obserwowaną
5.Potrafi prawidłowo opisać na mapie czynności z pkt. 3–4.

Nawigator morski ***
1.Odczytała/ał z mapy morskiej: przebieg farwaterów, występujące przeszkody nawigacyjne i wartość deklinacji w roku.
2.Zmierzyła/ył szybkość logiem burtowym i głębokość sondą ręczną.
3.Posługiwała/ał się polskimi locjami i spisem świateł. W nocy na podstawie widocznych świateł określiła/ił swą pozycję.
4.Wykreśliła/ił na mapie namiary, zaznaczając pozycję obserwowaną oraz kursy, odkładając przebytą drogę i zaznaczając pozycję zliczoną Przeliczyła/ył kursy i namiary kompasowe na rzeczywiste, dokonała/ał zapisów w dzienniku jachtowym.
5.Prowadziła/ił zliczeniówkę podczas rejsu; po określeniu różnicy pozycji obserwowanej i zliczonej (np. po nocy) potrafiła/ił ją wytłumaczyć.

Uprawnienia: młodszy ratownik WOPR


Aspirant meteorologiczny *
1.Potrafi zauważyć nadchodzący szkwał (burzę).
2.Potrafi wyjaśnić zjawisko rosy: naturalnej i na okularach po wejściu zimą do ciepłego pomieszczenia.
3.Potrafi rozpoznać i nazwać chmury deszczowe.

Meteorolog **
1.Potrafi ocenić siłę wiatru w skali Bouforta (lub m/s).
2.Na planie akwenu szkoleniowego (lub strefy pilotażowej) zaznaczyła/ył lokalne, specyficzne obszary wiatrowe (oraz prądy wstępujące).
3.Potrafi nazwać widoczne na niebie chmury i powiedzieć, skąd się wzięły (jak powstały) i co zwiastują.
4.Rozpoznała/ał różne rodzaje chmur i określiła/ił ich wysokość. Rozróżnia rodzaje mas powietrza.

Młody synoptyk ***
1.Potrafi po układzie chmur i innych zjawiskach określić sytuację baryczną (np. nadchodzi front ciepły).
2.Potrafi rozpoznać moment przejścia frontu i podać przewidywany rozwój sytuacji meteorologicznej.
3.Potrafi odebrać i wyjaśnić specjalistyczną (morską, lotniczą) prognozę pogody; wie, jak do niej dotrzeć.
4.Przyjmie i zapisze telefoniczną prognozę pogody.
5.Przeprowadziła/ił obserwacje meteorologiczne i zapisywała/ał wyniki pomiarów co najmniej przez 2 tygodnie.
Synoptyk – mistrzowskie
1.Na podstawie mapki synoptycznej potrafi sporządzić krótkoterminową prognozę.
2.Zna typowe trasy niżów i statystyczny rozkład kierunków wiatru na terenie Polski w różnych porach roku.
3.Potrafi odebrać i zrozumieć prognozę meteo w języku obcym.
4.Potrafi odczytać i zinterpretować prognozę NAVTEX lub ATIS.
5.Potrafi zinterpretować zarejestrowany przez siebie barogram w odniesieniu do panujących wówczas warunków meteorologicznych.

MŁODY PŁYWAK–MŁODA PŁYWACZKA *
1.Przepłynął/przepłynęła 100 m, w tym połowę na plecach.
2.Wytrzymał/a pod wodą 20 sekund.
3.Nauczył/a się prawidłowo zakładać kamizelkę ratunkową.
4.Poznał/a zasady bezpieczeństwa i higieny kąpieli.

PŁYWAK–PŁYWACZKA * *
1.Przepłynął/przepłynęła 200 m, w tym połowę na plecach.
2.Skoczył/a do wody z wysokości co najmniej 1 m i przepłynął/przepłynęła pod lustrem wody 10 m.
3.Wyciągnął/wyciągnęła przedmiot znajdujący się 1,5 m pod wodą.
4.Nauczył/a młodszych zakładania kamizelki ratunkowej i podawania koła ratunkowego.
5.Poznał/a zasady bezpieczeństwa i higieny kąpieli oraz ratowania tonącego.

PŁYWAK DOSKONAŁY–PŁYWACZKA DOSKONAŁA * * *
1. Przepłynął/przepłynęła 400 m (dziewczęta) i 600 m (chłopcy) w wodzie stojącej, lub 800
m (dziewczęta) i 1000 m (chłopcy) z prądem co najmniej dwoma stylami.
2.Przepłynął/przepłynęła pod wodą 15 metrów.
3.Uczestniczył/a w wyznaczaniu kąpieliska zgodnie z przepisami.
4.Zademonstrował/a w wodzie sposób ratowania tonącego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karo dnia Czw 7:31, 10 Kwi 2014, w całości zmieniany 4 razy
Sob 21:30, 12 Cze 2010 Zobacz profil autora
Gość







Post
Mam pytanko! Czy w karcie próby na pionierkę te trzy sprawności wodne muszą być conajmniej dwugwiazdkowe? (Bo pływaka moge se zdać, nawet doskonalego, ale inne...)
Nie 9:28, 08 Sie 2010
Karo
Kadra



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 2651
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Post
A jak brzmi punkt? Pewnie zdobędę np. 6 sprawności w tym np 3 wodne i 3 dwugwiazdkowe... A w takim razie dowolnie kombinujesz - może być 1 wodna ** i dwie wodne * i dwie niewodne ** i jedna *** albo inaczej - wg własnych potrzeb


Post został pochwalony 0 razy
Nie 14:35, 08 Sie 2010 Zobacz profil autora
Gość







Post
fajnie. Chodziło o to czy moge zdobyć sprawności wodne "*"
Pon 8:57, 09 Sie 2010
Karo
Kadra



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 2651
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Post
czytaj ze zrozumieniem "P


Post został pochwalony 0 razy
Pon 11:22, 09 Sie 2010 Zobacz profil autora
Gość







Post
Nie no bo Dośka mi gadała, że lepiej jak sie przygotuje na to ze wodne też muszą być ** i bla bla bla.
Sob 18:32, 14 Sie 2010
Karo
Kadra



Dołączył: 06 Kwi 2008
Posty: 2651
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Post
Nie muszą. Mogą być jakie chcesz i jakie umiesz.


Post został pochwalony 0 razy
Sob 18:40, 14 Sie 2010 Zobacz profil autora
Gość







Post
Wyśmienicie ^^. zrobie aspiranta meteorologicznego bo banalny i doskonałą pływaczkę bo banalna i umiem Smile x)
Pon 7:05, 30 Sie 2010
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.hdw32.fora.pl Strona Główna » BHP Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin